نحوه محاسبه تابع NPV در اکسل

خالص ارزش کنونی (فعلی) طرح:

خالص ارزش کنونی (فعلی) طرح یا همون NPV، نمایانگر وجوه نقد ورودی تنزیل شده منهای وجوه نقد خروجی تنزیل شده مربوط به طرح هست. نرم افزار کامفار این کار رو خودش انجام میده و این خروجی در صفحه اول طرح هم نشان داده میشه. اما شما میتونین تو نرم افزار اکسل هم این کارو انجام بدین و تحلیل های جالبی هم بدست بیارین. برای حل این موضوع باید تابع NPV را بررسی کنیم.

npv, ارزش فعلی خالص, تابع NPV در اکسل

در این تابع RATE همان نرخ سود یا بهره و در واقع فاصله دو جریان نقدی که ممکنه سالانه یا ماهانه باشه و VALUEها، جریانات نقدی طرح هست که باید محاسبه بشه.

به مثالهای زیر دقت کنید و سعی کنین درک درستی از ماجرا پیدا کنین.

مثال: با هم این مثال را ببینیم. در این مثال، ورودی و خروجی های طرح برای ۸ سال متوالی با دوره یکسان یکساله، نشان داده شده است. در ردیف خالص جریانات نقدی، تفاضل ورودی و خروجی را نشان می دهد. نرم تنزیل نیز ۲۰ درصد هست. قرار است در این طرح NPV  را بدست بیاریم.

npv, ارزش فعلی خالص, تابع NPV در اکسل

برای حل این مسئله راه‌های مختلفی وجود داره که تقریباً همشو بهتون میگم.

روش اول: در ایتدا یک نکته ای را باید بدونین. بببنین اگر یادتون باشه در توابع قبلی مثل محاسبه اقساط و …؛ type را معلوم میکردیم و معمولاً صفر مینوشتیم که آخر سال انتخاب بشه. تابع npv به صورت پیش فرض type را صفر قرار داده است. یعنی برای هرسال(حتی سال اول) را باید به سال صفر تنزیل بدیم. در جلوتر هم خواهید دید اگر پولی همان اول پرداخت شده یعنی سال صفر، دیگه نیازی به استفاده از تابع npv نیست.

با تفاضل ورودی از خروجی، جریان نقدی برای هر دوره که اینجا سال هست را پیدا کنید. خب عملاً جریان تو هر سال معلومه؛ حالا باید یه جوری همه رو به سال اول بیاریمش. منطقیه. درسته؟

دستور NPV را برای اینکار اینجوری مینویسیم.npv, ارزش فعلی خالص, تابع NPV در اکسل

جواب در این قسمت ۲.۶۳۸ خواهد شد. در مثال بالا rate=20% و value ها هم شامل کلیه اعداد ردیف ۴ خواهد بود. در این مثال ما اومدیم خیلی راحت با استفاده از تابع npv ، ارزش فعلی را محاسبه کنیم. یعنی با نرخ تنزیل مورد نظر که ۲۰ بود، همه جریانات را به سال صفر که اکنون هست تبدیل نمودیم.

روش دوم: اما در روش بعدی، شما می تونین هر جریان نقدی رو تک به تک به زمان صفر با فرمول fv/(1+r)^nper یا تابع PV  تبدیل و اونوقت جمع جریانات نقدی که همگی در زمان صفر هست را حساب کنید. این کار رو در دو ردیف مثل شکل زیر انجام دادم.

npv, ارزش فعلی خالص, تابع NPV در اکسل

تو شکل بالا، هر دو عدد بدست امده، یکسان بوده و هر دو نتیجه یکسان است.

npv, ارزش فعلی خالص, تابع NPV در اکسل

باید این مثال رو خودتون یه بار حل کنین. واسه سهولت هم فایل اکسل این کار رو  اینجا گذاشتم که دانلود کنین.
۵/۵ - (۱ امتیاز)

8 دیدگاه برای “تابع NPV در اکسل

  1. راحیل گفته:

    با سلام. برای محاسبه NPV و IRR حتما باید اطلاعات مربوط به چند سال باشه؟ طرح من کشاورزی و یکساله است. تمام هزینه و درآمدش رو دارم. میخوام ببینم سود ده هست یا زیانده احتیاجی به NPV و IIRR نیست؟

    • روح اله همایون زاده گفته:

      با سلام. اصولا ورود اطلاعات میتونه هم براساس سال باشه و هم ماه. حتی برای یک ماه هم باشه کفایت میکنه. معمولاً در طرح ها(حداقل شش ماه تا یکسال زمان لازمه تا طرحی اجرا و به مرحله بهره برداری برسه) برای بررسی موضوعاتی از قبیل سود ده بودن طرح، محاسبه دوره بازگشت سرمایه و … شاخص IRR (نرخ بازده داخلی طرح برای مقایسه با سایر طرح های جایگزین و یا مقایسه با سود بازار ) و نیز NPV(برای محاسبه ارزش فعلی خالص از طریق جریانات نقدی) رو بررسی میکنن و براساس اعداد بدست امده تصمیمات لازم را اخذ می کنند (قطعاً این اعداد به تنهایی کفایت نمیکنه). طرح شما یکساله هست. پس بازه لازم برای انجام این کار رو داره. باز هم اگر سوالی بود در خدمتم.

  2. سمیرا گفته:

    سلام
    در صورتی که دو پروژه داشته باشیم که بخواهیم پروژه اول از دوم بزرگتر شود . و نرخ بهره هم نداشته باشیم . چطور میشه فهمید نرخ بهره ای که با آن پروژه اول بزرگتر میشه چنده؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *