مالیات در کامفار

Array
تصویر ۲ – ۱۰۵

۱. مالیات بر درآمد (Income tax)

در بخش سرمایه گردش در گره‌های قبلی به‌صورت کامل به مقوله مالیات و تعاریف مربوطه پرداخته‌شده است. این قسمت نیز شامل مالیات بوده که با عنوان مالیات بر درآمد ناخالص سنجیده خواهد شد. مطابق ماده ۱۰۵ قانونِ مالیات‌های مستقیم، نرخِ مالیات در کشور ما در حال حاضر ۲۵ درصد از سود ناخالص بنگاه‌های اقتصادی هست که باید توسط بخش‌های خصوصی و غیره به سازمان امور مالیاتی کشور به‌صورت سالانه پرداخت گردد.

Array

تصویر ۲ – ۱۰۶

همان‌طور که در تصویر می‌بینید دو ستون با عنوان تعدیلات مالیات (Adjustments) و ستونی هم در سمت راستِ آن با عنوان درصد ذکرشده است (تصویر ۲-۱۰۶). در برخی کشور قانون مالیاتی بر اساس ریال بوده و فارغ از نوع کسب‌وکار باید مبلغی سالانه پرداخت گردد؛ اما این مهم در ایران به‌صورت ۲۵ درصد سالانه هست. لذا کل ستون دوم را انتخاب نمایید و عدد ۲۵ را تایپ نمایید (تصویر ۲-۱۰۷).

Array

تصویر ۲ – ۱۰۷

این قسمت شامل دو بخش دیگر (در گوشه سمت راست و بالا) هم هست (تصویر ۲-۱۰۸).

Array
تصویر ۲ – ۱۰۸

– درصد مالیات (Tax bracket)

بخش اول با عنوان درصد مالیات (Tax bracket) جهت ورود مالیات به‌صورت پلکانی بوده که در کشور ما کاربرد ندارد. نحوه تکمیل این بخش به این صورت هست که به‌صورت بازه‌هایی می‌توانید محدوده مالیات را تعیین نمایید.

Array

به‌عنوان‌مثال با انتخاب گزینه جدید عدد ۲.۰۰۰.۰۰۰ را وارد نموده و قبول ویرایش نمایید؛ و مجدداً این کار را برای مبلغ ۴.۰۰۰.۰۰۰ انجام دهید. با تائید وارد مرحله بعد شوید.

Array

با انجام این کار، تعداد دو ستون دیگر نیز به جدول فوق اضافه می‌گردد که می‌توانید ستون سوم را ۳۰ درصد و ستون چهارم را ۴۰ درصد وارد نمایید. با این مفهوم که درآمد از صفر تا ۲.۰۰۰.۰۰۰ شامل ۲۵ درصد سود، بیشتر تا سقف ۴.۰۰۰.۰۰۰، مشمول ۳۰ درصد و بیشتر از ۴.۰۰۰.۰۰۰، مشمول ۴۰ درصد خواهد بود (تصویر ۲-۱۰۹).

Array

تصویر ۲ – ۱۰۹

– شرایط خاص مالیاتی (Tax conditions)

ممکن است طرح شما به دلیل قرار گرفتن در منطقه خاص و یا حمایت‌های دولت برای راه‌اندازی آن؛ مشمول معافیت مالیاتی در سال‌های اولیه و یا تمام طول بهره‌برداری پروژه گردد. در ردیف معافیت‌های مالی، تعداد سال‌های پوشش این مقوله به طرح را وارد نمایید. به‌عنوان‌مثال مقرر می‌گردد دو سال اول طرح، مشمول معافیت مالی قرار گیرد. به‌موازات عدد در قسمت سال، تاریخ نیز تغییر خواهد نمود.

Array

تصویر ۲ – ۱۱۰

ردیف دوم مربوط به “زیان قابل‌انتقال به سال‌های آتی” خواهد بود. این مهم با ذکر مثالی تشریح خواهد شد. فرض کنید طرحی تا دو سال اول، هرسال به مقدار A ریال زیان نماید. در سال سوم طرح شما به سود برسد. آیا در سال سوم بر اساس درآمد شرکت، مالیات اخذ خواهد شد و یا کل زیان‌های سال‌های گذشته در ابتدا از آن کسر و سود باقی‌مانده مشمول مالیات گردد؟ با وارد نمودن تعداد سال، به شما اجازه داده خواهد شد تا در صورت زیان، به‌اندازه تعداد سال‌به‌سال آتی منتقل و پس از کسر، سود مربوطه مشمول مالیات گردد.

Array

تصویر ۲ – ۱۱۱

تغییر رنگ در دو ردیف اول، به دلیل معافیت مالیاتی در آن دو سال هست.

۲. ذخایر(Allowances)

در برخی از طرح‌ها این امکان برای سرمایه‌گذار وجود داشته که به‌جای پرداخت مالیات، سود پروژه را در طرحی دیگر سرمایه‌گذاری نماید. این مهم منجر به کاهش مالیات‌های پرداختی از سوی دولت‌ها هست. البته این موضوع چندان کاربردی در ایران ندارد. درواقع می‌توانید بخشی از سرمایه‌ها و درآمدهای به‌دست‌آمده در دوران بهره‌برداری را مجدداً در طرحی دیگر جهت کاهش مالیات‌های طرح، سرمایه‌گذاری نمایید (تصویر ۲-۱۱۲).

Array

تصویر ۲ – ۱۱۲

۳. تعدیلات استهلاک (Depreciation Adjustments)

ممکن است با توجه به روش‌های استهلاک دارایی‌های که پیش‌تر نیز گفته شد (۴ روش استهلاک دارایی)، در طرحی مجبور باشید از روشی دیگر برای ثبت این اعداد استفاده نمایید.

Array

تصویر ۲ – ۱۱۳

در اینجا می‌توانید برای اقلام و دارایی‌های داخلی و خارجی در هرسال مبلغی را به‌عنوان ارزش آن دارایی برای سال‌های بعد قرار دهید.

مطالب فوق برگرفته از کتاب راهنمای جامع و کاربردی نرم افزار کامفار تالیف اینجانب می باشد.

۵/۵ - (۲ امتیاز)

1 دیدگاه برای “مالیات در کامفار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *