نحوه محاسبه نرخ تنزیل در کامفار

comfar, Discount rate, کامفار, محاسبه نرخ تنزیل در کامفار, نرخ تنزیل, نرخ تنزیل در comfar, نرخ تنزیل در کامفار

تصویر ۲ – ۲۶: گره نرخ تنزیل

همان‌طور که در تصویر مشاهده می‌کنید در قسمت بالای صفحه عنوان “خالص ارزش فعلی محاسبه می‌شود برای” موجود هست (تصویر ۲-۲۶). این تاریخ معادل تاریخ ساخت پروژه و در سال صفر هست؛ یعنی در محاسبه NPV کلیه جریانات نقدی پروژه به سال صفر با نرخ تنزیل معین منتقل‌شده و ارزش حال آن محاسبه می‌گردد. به‌صورت پیش‌فرض تاریخ سال ساخت برای آن درج‌شده است که می‌توان از طریق منوی کرکره‌ای سالی دیگر را به‌عنوان سال مبنا برای انجام این مهم، در نظر گرفت. لذا تغییر آن پیشنهاد نمی‌گردد.

comfar, Discount rate, کامفار, محاسبه نرخ تنزیل در کامفار, نرخ تنزیل, نرخ تنزیل در comfar, نرخ تنزیل در کامفار

تصویر ۲ – ۲۷: سربرگ نرخِ تنزیل

مطابق تصویر فوق؛ تب اول شامل دو ردیف نرخ به‌صورت درصد و مدت به‌صورت سال و نیز دو زیر بخش کل سرمایه‌گذاری (Total capital) و کل حقوق صاحبان سهام (Total equity capital) هست. در این قسمت می‌بایست نرخ تنزیل را برای هر ردیف به‌صورت جداگانه وارد نمود. همان‌طور که پیش‌تر موضوع موردبحث قرار گرفت، عدد ۲۵ درصد را به‌صورت فرضی و با احتساب نرخِ جذب‌کننده موردنظر در ردیف مربوطه وارد نمایید که عدد فوق تا حدودی بالاتر از نرخ سود سپرده‌های بانکی موجود در بازار هست. ردیف دوم نرخ تنزیل برای سهامداران هست. بدیهی است این عدد تا حدودی بزرگ‌تر از نرخ تنزیل واقعی پروژه خواهد بود چون درصدی را به‌عنوان ریسک آورده‌های نقدی سهامداران وارد خواهید نمود. به‌عنوان‌مثال عدد ۳۰ را وارد نمایید.

ستون دوم مربوط به سال می‌باشد که به‌صورت پیش‌فرض مجموع سال‌های ساخت و بهره‌برداری در ردیف‌های موردنظر واردشده است که امکان تغییر این اعداد برای کل سرمایه‌گذاری وجود ندارد و تنها شما می‌توانید سال مربوط به آورده‌های نقدی سهامداران و شرکا را تغییر دهید.

comfar, Discount rate, کامفار, محاسبه نرخ تنزیل در کامفار, نرخ تنزیل, نرخ تنزیل در comfar, نرخ تنزیل در کامفار

تصویر ۲ – ۲۸: نرخ تنزیل مربوط به سرمایه‌گذار

همان‌طور که ملاحظه فرمودید ردیف‌های فوق مربوط به زمانی هست که در پروژه شریکی نداشته باشید (تصویر ۲-۲۸).

حال فرض کنید در پروژه دو شریک الف و ب اضافه‌شده است. نرم‌افزار به شما این امکان را می‌دهد تا نرخ جذاب برای هرکدام از شرکا را به‌صورت مستقل وارد نمایید. در تحلیل‌های خروجی هم خواهید دید که فرضاً پروژه برای شرکت اول که شریک اول هست سود ده و برای شرکت دوم زیان ‌ده هست. بسته به نوع هر شرکت و نرخ جذاب برای هرکدام، این امکان وجود داشته که در گزارش‌های خروجی برای جذب سهامداران، تحلیل‌های موردنظر دریافت شود (تصویر ۲-۲۹).

comfar, Discount rate, کامفار, محاسبه نرخ تنزیل در کامفار, نرخ تنزیل, نرخ تنزیل در comfar, نرخ تنزیل در کامفار

تصویر ۲ – ۲۹: نرخ تنزیل با احتساب شرکا

مدت‌زمان نیز در ستون دوم برای هر شریک قابل‌تغییر هست. به‌عنوان‌مثال شریک اول با نرخ ۴۰ درصد و تنها قرار است به مدت ۷ سال در پروژه شراکت داشته باشد و شریک دوم نیز با نرخ ۴۵ درصد و مقرر است بعدِ ۵ سال از پروژه موردنظر منفک شده و تمایل دارد بعد از ۵ سال نرخ بازده داخلی آورده‌های نقدی خود را مورد ارزیابی قرار دهد. لذا این امکان وجود دارد با توجه به نیازهای شرکای پروژه، مدت‌زمان موردنیاز جهت سرمایه‌گذاری را به هریک تخصیص داده و مبنای گزارش‌های خروجی، مدت‌زمان هر شریک قرار گیرد.

بعد از انجام مراحل فوق وارد تب دوم “نرخ بازده داخلی تعدیل‌شده” (Modified internal rate of return) خواهید شد. در این قسمت نرخ بازده داخلی برای سرمایه‌گذاری مجدد در پروژه در سال موردتقاضا و نیز خروج منابع و جریانات نقدی سهامداران مشخص می‌گردد.

comfar, Discount rate, کامفار, محاسبه نرخ تنزیل در کامفار, نرخ تنزیل, نرخ تنزیل در comfar, نرخ تنزیل در کامفار

تصویر ۲ – ۳۰: سربرگ نرخ بازده داخلی تعدیل‌شده

این تب شامل دو قسمت هست (تصویر ۲-۳۰).

– ستون نرخ سرمایه‌گذاری مجدد (Reinvestment rate):

در حال اول ممکن است شما علاوه بر سرمایه‌گذاری در ابتدای پروژه، در طول پروژه نیز سرمایه‌گذاری مجدد انجام دهید. این درصد مورد انتظار برای سرمایه‌گذاری مجدد در طرح شما هست.

– ستون نرخ استقراض (Borrowing rate):

اگر در طول پروژه بخشی از آورده‌های نقدی از پروژه خارج گردد با چه درصدی به سهامدار و یا شرکا، نرخ بازده تعلق گیرد.

همان‌طور که در تصویر مشاهده می‌نمایید در تمام ستون‌ها حداقل نرخِ مورد انتظار پروژه که معادل نرخ بازده داخلی (IRR) هست درج‌شده است؛ یعنی هر زمان که آورده نقدی وارد پروژه گردد و به تعداد سهامداران و یا شرکا اضافه گردد و یا هریک از سهامداران و شرکا از پروژه در وسط کار تصمیم به ترک و جدا شدن از پروژه نمایند، باید معادل حداقل سودی که هم‌اکنون در پروژه بوده را دریافت کنند. البته این اعداد امکان تغییر هم داشته ولی پیشنهاد می‌گردد نرخ تنزیل موردنظر در این قسمت معادل نرخ بازده داخلی پروژه باشد.

 

۵/۵ - (۲ امتیاز)

4 دیدگاه برای “نحوه محاسبه نرخ تنزیل در کامفار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *