تابع PMT در محاسبه اقساط هر ماه

تابع PMT که مخفف Payment هست در واقع نشان دهنده مبلغ هر قسط شما می باشد. یعنی ماهیانه چقدر باید پول بابت وامی که از بانک گرفتین پرداخت کنین. علی‌القاعده این پول ترکیبی از اصل پول به همراه سود(بهره) بانکی می باشد . بهره پولتون هم تو دله همین پول هست. که جلوتر میبینیم تو هرقسط چقدرش اصله و چقدرش بهره و هرچی جلوتر میره چه اتفاقی میفته. و اینکه تو ماهه مثلا ۶ ام بخواین تسویه حساب کنین چقدر باید پول پرداخت کنین. این بخش خیلی جلب و قشنگه.

مطمئنم به کارتون میاد و از این بخش لذت میبرین. سعی کردم اکسل و فیلمشو هم واستون بزارم  در آینده که ببینین این مراحل به چه صورته. و اما تابع pmt. همونطور که مبینین از چندتا بخش تشکیل شده است.

pmt, pmt در اکسل, تابع pmt

آرگومان های تابع PMT

۱.Rate: اولین آرکومان Rate هست. یعنی نرخ؛ اما چه نرخی؟ ببینین اصولاً در این بخش باید نرخی که بین دو تا جریان نقدی هست رو وارد کنیم. یعنی اگر سالانه بهره وامی ۲۰ درصد هست و قراره ماهانه قسط بدین پس نباید سریع برین نرخ رو ۲۰ بزنین که قطعا اشتباه هست.(در مورد بهره اسمی و موثر تو مقاله قبلی توضیح دادم که میتونین به اونجا مراجعه کنین.)

۲. nper: تعداد اقساط رو باید اینجا بنویسیم. ممکنه سالانه باشه و به طبع آن سود را سالیانه و تعداد را سالیانه و یا ماهانه باشه که هردو باید ماهانه باشد.

۳. PV: مبلغ وام رو نشان می دهد. که به صورت مثبت نوشته بشه یا منفی فرقی نداره.

۴. FV: این قسمت اختیاری هست. این بخش رو با یه مثال توضیح میدم. در برخی از وام ها قضیه به این صورته که بخشی از وام، به صورت بلوکه نزد بانک میمونه و مقرر میشه که بعد از اینکه کل وام تموم شد و شخص تمام اقساط را پرداخت کرد، مبلغ بلوکه شده که معمولا ۱۰ درصد از وام هست، مجدد به وام گیرنده پرداخت میشه. این قسمت کارش اینه.

۵. type: نوع بازپرداخت وام را در این قسمت معلوم میکنیم. اصولا برای وام ها دو نوع بازپرداخت داریم . اول ماه یا آخر ماه. که به صورت پیش فرض هم اکسل آخر ماه را در نظر میگیره. دو نوع ورودی برای این بخش وجود داره عدد ۰ یا عدد ۱. که عدد ۰ به منزله آخرماه و عدد یک به منزله اول ماه می باشد که تغییر اندکی را در هر قسط بدلیل ارزش زمانی پول، ایجاد میکنه.

برای این موضوع میخواهیم با هم، با چند مثال این تابع رو بررسی کنیم.

مثال اول: فرض کنید قراره شما وامی به مبلغ ۱۰.۰۰۰.۰۰۰ تومن با بهره سالانه ۴ درصد ازبانک دریافت و طی ۱۲ قسط به صورت ماهانه در یک سال، کل مبلغ را تسویه نمایید. مبلغ هرقسط محاسبه نمایید؟

پاسخ: تنها راه استفاده از دستور pmt در اکسل هست.

pmt, pmt در اکسل, تابع pmt

فرمول را به صورت فوق در اکسل بنویسید. حاصل ۸۵۱.۴۹۹/۰۴ خواهد شد. دقت نمایید سلول B2 را بر ۱۲ تقسیم کردیم. چرا؟ چون درصد سالانه بوده و قراره شما به صورت ماهیانه این پول رو پرداخت کنید. لذا باید تقسیم بر ۱۲ می شد. (این نکته مهمی هست) که بعضاً مشاهده شده این کار رو رعایت نمیکنند.

این مثال نشون میده که اقساط در پایان هر ماه باید پرداخت بشه.

مثال دوم: اگر قرار بود اول هر ماه پرداخت می شد چی؟ کافی بود که یک به اخر فرمول اضافه میشد. قطعاً جوابتون هم عوض میشد. درسته؟ (چون ارزش پول زودتر تنزیل میشه!)

pmt, pmt در اکسل, تابع pmt

حاصل ۸۴۸.۶۷۰/۱۴ خواهد شد. که مقداری کمتر خواهد شد. چون اول هر ماه پرداخت میشه.

مثال سوم: این مثال با مثال قبلی تفاوت داره. دقت کنید قراره از آخر به اول بیایم. چطوری؟ فرض کنید از شما سوال میشه برای اینکه ۱۰ سال بعد، ۱۰ میلیون تومان داشته باشیم با نرخ ۱۵ درصد، چقدر در هر ماه باید پس انداز کنیم ؟

pmt, pmt در اکسل, تابع pmtحاصل برابر ۳۶,۳۳۴/۹۶ تومان در هر ماه خواهد شد. 
۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *