سربرگ برنامه فروش (Sales Programmer) در کامفار

 این قسمت برنامه فروش سالانه طرح را برای دوران بهره‌برداری به تفکیک هر محصول به‌صورت جداگانه، نشان خواهد داد. البته این امکان نیز میسر هست تا برنامه فروش را برای هر محصول به‌صورت فروش داخلی و فروش خارجی بیان کنید.

برنامه فروش, برنامه فروش در کامفار

تصویر ۲ – ۷۴: گره برنامه فروش

از این قسمت وارد زیرشاخه محصول یک، در گره برنامه فروش شوید. همان‌طور که می‌بینید بخش بالای این گره مانند گره‌های قبلی شامل واحد پولی جهت تعیین نمودن آن و نیز افزایش قیمت سالانه برای فروش سالانه هست.

نکته مهم: همان‌طور که تا الان ورود اطلاعات را انجام داده‌اید، قطعاً به این نتیجه رسیده‌اید که میزان تولید سالیانه به‌صورت دقیق در هیچ گره‌ای به تفکیک وارد نشده است. در گره‌های نخست، ظرفیت اسمی بیان‌شده و در سایر گره‌ها هزینه‌های تولید و سایر اقلام؛ اما مقدار دقیق تعداد تولید محصول در هیچ گره‌ای ذکر نشده است. نرم‌افزار کامفار میزان فروش را برابر میزان تولید در هرسال قرار می‌دهد. لذا در این گره با وارد نمودن تعداد در ستون حجم، این موضوع را متذکر می‌نمایید که تعداد تولید سالیانه طرح به‌صورت جدول زیر بوده و هرچه را تولید نموده‌اید به فروش خواهید رساند. از گره برنامه فروش، وارد زیرشاخه محصول یک شوید (تصویر ۲-۷۵).

برنامه فروش, برنامه فروش در کامفار

تصویر ۲ – ۷۵

سربرگ برنامه فروش (Sales programme)

در ردیف محصول، کنار نام محصول ظرفیت اسمی آن درج‌شده است. برنامه فروش این طرح نیز در سه سال اول ۵۰ درصد ظرفیت اسمی (معادل ۱۰۰۰ عدد) و بعدازآن، معادل ظرفیت اسمی هست. قیمت فروش نیز برای هر محصول به‌صورت فرضی معادل ۱۵۰ هست (تصویر ۲-۷۶).

برنامه فروش, برنامه فروش در کامفار

تصویر ۲ – ۷۶

حال فرض کنید محصول دوم در دو بازار داخلی و خارجی به فروش خواهد رفت. همان‌طور که می‌دانید در جدول‌محصول تنها یک گروه قیمت را می‌توانستید وارد نمایید. برای حل این موضوع کافی است محصول دو را به دو زیرشاخه داخلی و خارجی تقسیم نموده و سهم و قیمت بازار هر محصول را در آن درج نمایید.

برای این کار در ابتدا بر روی محصول دوم در گره مربوطه کلیک کرده و گزینه اضافه کردن را کلیک نمایید (تصویر ۲-۷۷).

برنامه فروش, برنامه فروش در کامفار

تصویر ۲ – ۷۷

و مطابق با تصویر، دو ردیف محصول دو داخلی و خارجی به گره‌های طرح اضافه نمایید (تصویر ۲-۷۸).

برنامه فروش, برنامه فروش در کامفار

تصویر ۲ – ۷۸

حال می‌توانید در خروجی، برای هر گره ظرفیت فروش به همراه قیمت با نرخ دلار و یا سایر ارزها که در گره‌ای قبلی تعریف نموده‌اید را وارد نمایید (تصویر ۲-۷۹).

برنامه فروش, برنامه فروش در کامفار

تصویر ۲ – ۷۹

نکته مهم در این بخش تعیین قیمت برای فروش محصول هست. درج اطلاعات دقیق در این بخش، از مهم‌ترین وظایف کارشناس تهیه‌کننده گزارش مطالعه بازار هست. برای انتخاب قیمت دقیق برای فروش کالا، توجه به نکات ذیل ضروری هست:

  • تحلیل قیمت محصولات شرکت‌های رقیب (داخلی، خارجی و یا هر دو) همراه با تحلیل کیفی و تعیین درجه‌های مربوطه.
  • تعیین قیمت فروش محصول باید متناسب با مشخصات فنی ارائه‌شده از سوی کارشناس فنی طرح باشد.
  • تعیین نرخ‌های تعرفه گمرکی شامل سود بازرگانی و حقوق و عوارض گمرکی متعلق به محصول طرح.
  • در ارائه قیمت‌های جهانی محصول لازم است قیمت جهانی با احتساب هزینه‌های حمل‌ونقل و هزینه‌های گمرکی به‌صورت جداگانه ارائه شود.
  • در تعیین قیمت فروش محصول طرح موردبررسی باید اولاً: قیمت فروش شرکت‌های رقیب در درب کارخانه لحاظ شود. ثانیاً: قیمت فروش محصول طرح بر اساس توانمندی شرکت در بازار رقابتی تعیین شود.
  • قیمت‌های ارائه‌شده مربوط به شرکت‌های دیگر (داخلی یا بین‌المللی) مستند باشد.
  • تحلیل حساسیت طرح به تغییر قیمت فروش محصولات طرح (از طریق نرم‌افزار کامفار).

اساساً سه گروه قیمت برای هر محصول وجود دارد.

دسته اول: قیمت‌های بازار (صریح) و یا قیمت‌های سایه‌ای (تلویحی)

قیمت‌های بازار، قیمت‌هایی هستند که در بازار وجود دارند و عمدتاً تلاقی عرضه و تقاضا در بازار نمی‌باشند. اگر قیمت‌های بازار مخدوش شده باشند (قیمت بازار برای برخی کالاها وجود ندارد)، اقتصاددانان قیمت‌های سایه‌ای را معرفی می‌کنند. در تحلیل مالی، قیمت‌های سایه‌ای کاربرد ندارند و تنها قیمت‌های بازار استفاده می‌شوند.

دسته دوم: قیمت‌های مطلق یا قیمت‌های نسبی

قیمت‌های مطلق بیانگر قیمت یک کالا به‌تنهایی و بدون توجه به قیمت سایر کالاها هست و قیمت‌های نسبی قیمت یک کالا را نسبت به یک کالای دیگر بیان می‌کند. هر دو گروه این قیمت‌ها در تحلیل مالی کاربرد دارند.

دسته سوم: قیمت‌های جاری و یا قیمت‌های ثابت

قیمت‌های ثابت نشان‌دهنده‌ی ارزش تاریخی دارایی (قیمت در زمان خرید) هستند درحالی‌که قیمت‌های جاری توسط عامل تورم تعدیل‌شده‌اند. هردوی این قیمت‌ها در تحلیل مالی کاربرد دارند.

سربرگ مالیات، یارانه فروش (sales tax & subsidies):

مالیات به‌مثابه یک نوع هزینه اجتماعی است که آحاد یک ملت در راستای بهره‌وری از امکانات و منابع یک کشور موظف‌اند آن را پرداخت نمایند تا توانائی‌های جایگزینی این امکانات و منابع فراهم شود. مالیات درواقع انتقال بخشی از درآمدهای جامعه به دولت یا بخشی از سود فعالیت‌های اقتصادی است که نصیب دولت می‌گردد زیرا ابزار و امکانات دست‌یابی به درآمد و سودها را دولت فراهم ساخته است.

تقسیم‌بندی مالیات‌ها

مالیات‌ها در ایران به دودسته مالیات مستقیم و غیرمستقیم تبدیل می‌شوند.

مالیات مستقیم

مستقیماً از دارائی یا درآمد افراد گرفته می‌شوند و شامل مالیات بر دارائی و مالیات بر درآمد هستند؛ همان‌طور که از نام این مالیات‌ها مشخص است بدون هیچ واسطه‌ای بر درآمد افراد و یا سازمان‌ها و مؤسسات اقتصادی اعمال می‌شوند و توسط مأموران مالیاتی به‌طور مستقیم وصول می‌شوند. نمونه بارز این مالیات‌ها، مالیاتی است که دولت به‌طور مستقیم از حقوق کارمندان خود کسر می‌کند. مالیات مستقیم اگر بر اساس میزان دارائى و یا درآمد اشخاص و مؤسسات استوار باشد و شامل درآمدهاى سطح پائین نگردد در تأمین عدالت اجتماعى نقش بسزایى خواهد داشت.

الف- مالیات بر درآمد: این مالیات همان‌گونه که از نام آن پیداست از درآمد اشخاص وصول می‌شود.

ب- مالیات بر دارایی: دارایی یا ثروت، مشتمل بر کلیه حقوقی است که شخص حقیقی یا حقوقی نسبت به اشیاء و اموال دارد و به آن‌ها این اجازه را می‌دهد که در آن اموال تصرفات مالکانه نمایند.

مالیات غیرمستقیم

مالیات‌هایی که پرداخت‌کننده آن مشخص و معین نبوده و تحقق مالیات بستگی به یک قسمت از فعالیت‌های اقتصادی و عملیات افراد داشته و قابلیت انتقال آن‌ها بسیار زیاد باشد، مالیات‌های غیرمستقیم نامیده می‌شود. به‌عبارت‌دیگر، مالیات‌هایی که به‌طور غیرمستقیم بر کالاهای مصرفی اشخاص وضع‌شده و از مصرف‌کنندگان وصول می‌شود. نقش مالیات‌های غیرمستقیم در جوامع و اقتصادهای کمتر توسعه‌یافته در مقایسه با کشورهای بیشتر توسعه‌یافته مهم‌تر است و هدف تأمین مخارج دولت را به‌آسانی محقق می‌کند. این مالیات‌ها، نرخ سرمایه‌گذاری را از راه تقلیل مصرف، بالا می‌برند و ضریب افزاینده پس‌انداز را رشد می‌دهند. به‌هرحال، روی‌آوری به مالیات‌های غیرمستقیم در این کشورها زیاد است.

این بخش از نرم‌افزار شامل مالیات غیرمستقیم طرح هست. به‌عنوان‌مثال در برخی از کالا نظیر خرید سیگار درصدی علاوه بر مالیات غیرمستقیم، سهم خریدار هست مبنی بر پوشش هزینه‌های درمان و … که توسط شخص خریدار پرداخت می‌گردد. اگر طرح شامل مشمول این‌چنین کالاهایی به شرح بالا هست، حتماً نرخ مالیات موردنظر را در این قسمت وارد نمایید. در این مثال عدد ۳ درصد مالیات غیرمستقیم، جهت فروش واردشده است (تصویر ۲-۸۰).

برنامه فروش, برنامه فروش در کامفار

تصویر ۲ – ۸۰

مطابق با تصویر بالا، ستون دوم به‌صورت درصد نرخ مالیات را نشان می‌دهد. در نقطه مقابل آن در ستون سوم به‌صورت مطلق و ریال، یارانه پرداختی دولت و یا همان سوبسید به طرح‌ها را نشان می‌دهد. درواقع سوبسید در طرح‌ها نوعی کمک‌های بلاعوض به تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان برخی از کالاها و خدمات هست. این قبیل پرداخت ها می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد، مانند پایین نگه‌داشتن سطح قیمت (از طریق قدرت خرید واقعی خریداران) یا حفظ روند تولیدی یک کالای معین.

انواع یارانه‌ها:

یارانه مستقیم:

مقدار هزینه‌هایی است که به‌طورکلی دولت برای حفظ منافع قشرها با درآمد پایینِ جامعه، برای خرید کالاها و خدمات می‌پردازد.

یارانه غیرمستقیم:

یارانه غیرمستقیم یارانه‌ای است که بابت ثابت نگه‌داشتن قیمت مصرف‌کننده یا تضمین قیمت تولیدکننده اختصاص می‌یابد. این نوع یارانه جنبه کالایی دارد.

به‌عنوان‌مثال در برخی صنایع نظیر صنایع لبنی، دولت به ازای تولید مقدار معینی از محصولی، مبلغی را جهت کاهش قیمت عرضه آن محصول در بازار پرداخت می‌نماید. در این مثال فرض بر آن است که دولت ۳۰ درصد از قیمت شیر را جهت فروش آن به مدارس به‌عنوان سوبسید به صنعت مربوطه پرداخت می‌نماید.

برنامه فروش, برنامه فروش در کامفار

 

مطالب فوق برگرفته از کتاب راهنمای جامع و کاربردی نرم افزار کامفار؛ تالیف اینجانب می باشد.

۵/۵ - (۲ امتیاز)

4 دیدگاه برای “گره برنامه فروش در کامفار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *