تابع IPMT و CUMIPMT در اکسل برای محاسبه بهره وام

تو مقاله قبلی در مورد PMT برای محاسبه قسط هر ماه صحبت کردیم. هامنطور هم که مستحضرید بهره هر وام و یا در اصلاح سودِ وام اخذ شده در هر ماه همراه با مبلغ قسط پرداخت خواهد شد. یعنی چی؟یعنی اینکه هر ماه که قسط میدین مقداری از سود به همراه اصل پول رو به بانک پرداخت میکنین. که معمولاً در ماه های اول بیشتر و به تناوب اون هرچی به آخر نزدیک میشیم اصل پول بیشتری رو پرداخت میکنیم. در واقع بانکها اوایل سود پول رو میگیرن بیشتر تا اصل!

خوب حالا بریم سروقت تابع IPMT. در حالت کلی این تابع تنها بهره پول را در یک ماه و مطابق با ماهی که وارد میکنین حساب میکنه و تنها برای یک ماه هست.

آرگومان های تابع IPMT

فرمول تابع را با هم ببینیم.

CUMIPMT, IPMT, بهره وام, تابع CUMIPMT در اکسل, تابع IPMT در اکسل, تابع IPMT و CUMIPMT در اکسل

با RATE، FV،PV ،TYPE در تابع PMT آشنا شدین که دیگه اینجا توضیح نمیدم. اما نکته مهم در این قسمت ورودی دو قسمت PER و NPER هست.

per  را برابر با ماهی که می خواهید بهره در آن ماه حساب شود قرار دهید. مثلاً اگر یک نوشته شود بهره ماه اول و اگر ۴ نوشته شود بهره ماه چهارم را نشان خواهد داد و nper هم تعداد اقساط را نشان می دهد. به مثال زیر توجه کنید.

CUMIPMT, IPMT, بهره وام, تابع CUMIPMT در اکسل, تابع IPMT در اکسل, تابع IPMT و CUMIPMT در اکسل

تو این مثال بهره را برای ماه اول حساب کردیم. از آنجاکه بهره سالانه بود تقسیم بر ۱۲ کردیم. بهره ماه اول ۳۳.۳۳۳/۳۳ شد.

خب تا اینجا تونستین بهره را برای هر ماه به صورت تفکیکی و جداگانه حساب کنیم. اما سوالی که اینجا میشه اینه که اگر بخواهیم کل بهره را از ابتدا تا آخر به صورت مجموع حساب بدست بیاریم باید چیکار کینم. برای این کار باید از تابع Cumipt به شرح زیر استفاده کنیم.

آرگومان های تابع CUMIPMT

فرمول تابع را با هم ببینیم.

CUMIPMT, IPMT, بهره وام, تابع CUMIPMT در اکسل, تابع IPMT در اکسل, تابع IPMT و CUMIPMT در اکسل

با توجه به تعاریفی که تاکنون داشتیم به غیر از Start_period و End_period با تمام آرگومان های تابع آشنا هستید. کافی هست در این قسمت بازه زمانی مورد نظر برای محاسبه بهره وام را وارد نمایید. به عوان مثال در یک وام سه ساله، باید عدد ۱ و ۳۶ را وارد نمایید که کل بهره را حساب میکند. اگر بخواهید می توانید با تغییر این اعداد بهره وام را در هر بازه زمانی حساب نمایید. اما نکته ای که در این تابع وجود داره اینه که تمام فیلدهای این تابع باید تکمیل بشه و میشه گفت که اجباری هست؛ برخلاف دوتابع قبلی که اختیاری بودند.(type  و fv اختیاری بود).

به مثال زیر توجه نمایید. در این مثال قراره که وامی به مبلغ ۱۰ میلیون تومان را با بهره ۴ درصد سالانه را قراره به صورت یک ساله از محل بانک دریافت کنیم. چقدر از مبلغی که برگشت داده میشه بهره وام هست؟

CUMIPMT, IPMT, بهره وام, تابع CUMIPMT در اکسل, تابع IPMT در اکسل, تابع IPMT و CUMIPMT در اکسل

حل مثال: تو این مورد، rate  را برابر بهره وام (۴ درصد تقسیم بر ۱۲ که برای هر ماه حساب بشه)، nper را برابر ۱۲ که معادل کل زمان بازپرداخت وام هست، pv را معادل اصل مبلغ وام، start period  را برابر با یک و  متعاقب آن end period  را برابر با ۱۲ که ماه پایانی وام هست قرار دادیم. type را نیز برابر با ۰ قرار میدهیم.

حاصل برابر ۲۱۸.۹۸۸/۵۰ می شود. علی القاعده میشه اینجوری نتیجه گرفت که کل مبلغ برگشتی بعد یکسال برابر است با ۱۰.۰۰۰.۰۰۰ تومان اصل پول به اضافه ۲۱۸.۹۸۸ تومان بهره پول و در مجموع باید جمع این دو عدد را به بانک پرداخت کنیم.

۳/۵ - (۲ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *